عموما تمامی خریداران عمده نعنا فلفلی در صدد هستند تا این گیاه را از فروشندگانی خرید کنند که تولید کننده ان این گیاه را در بهترین زمان که دارای بیشترین ماده موثره را دارا میباشد خریداری کنند،تا برای فروش یا استفاده از ان به بهترین نحو ممکن بهره ببرند.

با این دلیل نعنا فلفلی مرغوب و با کیفیت زمانی دقابل دسترس میباشد که جمع اوری اندامهای ان داری بیشترین ماده موثره میباشد واین مهم زمانی است که گیاه در حال گلزایی میباشد لذا توجه به فرایند های زمان برداشت و خشک کردن ان باید به نکات مهمی توجه شود.

فرایند های اصولی خشک کردن نعنا فلفلی تازه

در کل اندامهای گیاهان دارویی مانند برگها و گلها بعد از برداشت دارای بیشترین میزان رطوبت میباشد و از انجا که این رطوبت باعث رشد قارچها و بعضی عوامل بیماری زا میشود، لذا کار برای زمانی که بخواهیم این گیاه را مدت زمان زیادی انبار کنیم را غیر ممکن میکند،از این رو این رطوبت باعث واکنشهای شیمیایی وفاسد شدن ان و از بین رفتن مواد موثره این گیاه میشود،با این شرایط فرایند خشک کردن اصولی نعنا فلفلی تازه امری واجب و اجتناب ناپزیر میباشد.

به طور کل خشک کردن یعنی کاهش مقدار رطوبت در اندامهای جمع اوری شده به طوری که بتوان ان را برای مدت زمان طولانی انبار نمود گفته میشود روش خشک کردن نیز بستگی به میزان رطوبت ان دارد و با این وجود روشهای متعددی برای خشک کردن اصولی وجود دارد که در ادامه به شرح این روشها میپردازیم.

  • رطوبت شیمیایی:رطوبت شیمیایی همان رطوبت مولکولی است که انرژی پیوند مولکولی اب در این نوع زیاد میباشد که برای از بین بردن ان باید ان را متلاشی نمود منتها در خشک کردن، این نوع رطوبت را نمیتوان کامل از بین برد.
  • رطوبت فیزیکی:این مدل رطوبت عموما به دو نوع چسبده و اغشته تقسیم میشود،که در نوع چسبنده معمولا نمیشود ان را از گیاه خارج کرد ولی در نوع اغشته چون انرژی پیوند مولکولی کمتری دارد بهتر میتوان ان را خارج نمود.
  • رطوبت مکانیکی:نوعی رطوبت توسط لوله های موئین گیاهان از محیط اطراف جذب انان میشود و در گیاه ذخیره میشود.مقدار رطوبت مکانیکی بستگی به اختلاف غلظت بین اندامهای مورد نظر و درجه حرارت محیط اطراف دارد که درجه حرارت عامل اصلی خروج این رطوبت است با این شرایط معمولا در این مواقع رطوبت به قسمتهای خشکتر حرکت میکند.باید توجه کرد این فرایند به صورت پیوسته و با کندی انجام شود.

از انجا که گیاهان دارویی نسبت به حرارت زیاد حساسیت بسیار بالایی دارند پس توجه کنید که هنگام خشک کردن این گیاهان از حرارت و دمای بالا استفاده نکنید زیرا باعث از بین رفتن میزان و مقدار ماده موثره این گیاهان خواهد شد.

نکات کلیدی هنگام خشک کردن نعنا فلفلی

فعالیتهای فیزیولوژیکی اندامهای نعنا پس از از برداشت، کاملا متوقف نمیشود به این فعالیتها که متابولیسم حالت ضعف نیز گفته میشود باید توجه ویژه شود، چون اگر قرار باشد این گیاه را مدت طولانی نگهداری و یا انبار کنیم، رطوبت موجود باعث خسارت زیادی به محصول وارد میکند و بدتر از ان تاثیر زیادی بر از بین رفتن کیفیت ماده موثره ان خواهد شد.

به صورت تقریبی هنگام خشک کردن بین 8 تا 14 درصد رطوبت باید در گیاه باقی بماند که با این میزان میتوان تا مدت زیادی ان را انبار نمود.

معمولا از نعنا فلفلی خشک در ادویه ها و دم کردنی ها استفاده میشود لذا نباید در طعم بو و مزه ان تغییر ایجاد شود،به طور کل عدم تغییر در ماده موثره و عدم تاثیر نامطلوب اقتصادی بر محصول،مهمترین فاکتور در خشک کردن نعنا فلفلی با کیفیت میباشد.

انواع روشهای خشک کردن نعنا فلفلی

برای خشک کردن نعنا فلفلی میتوان از دو روش طبیعی و مصنوعی بهره برد،در روش طبیعی که پیشتر درایام قدیم نیز استفاده داشت و اسانترین روش نیزبود به این صورت بود که محصول جمع اوری شده را درهمان مکان که برداشت میشد در زیر نور افتاب خشک میکردند.

در خشک کردن به روش مصنوعی از دستگاههای خشک کن استفاده میشود که در این نوع از روش های نظیر جریان هوای خنک،جریان هوای گرم،جریان هوای داغ استفاده میشود.که در مقاله های بعد به صورت مفصل شرح خواهیم داد.

تاثیر خشک کردن بر نعنا فلفلی

عموما خشک کردن گیاهان دارویی باعث تغییر درظاهر اندامهای گیاهان میشود که باعث کاهش چشمگیر وزن انها میشود.

کاهش جدی اب موجود دراندامهای گیاهان باعث بروز واکنشهای غیر مفید در انان میشود و بر کیفیت و کمیت ماده موثره انها تاثیر زیادی دارد،با بیان این مطلب برای تولید نعنا فلفلی خشک و مرغوب سعی کنید از روشهای مناسب و علمی بهره بگیرید تا در نهایت بهترین محصول با بیشترین ماده موثره را برداشت کنید.

نعنا فلفلی خشک و با کیفیت دربازار

به طور کل خشک کردن باعث تغییر در طعم،بو،و مزه نعنا فلفلی نیز میشود لذا اندامهای نعنا فلفلی برای عرضه به بازار باید مورد ازمایش تعیین کیفیت قرار بگیرد، از این رو بر روی  نعنا فلفلی خشک شده قبل از عرضه به بازار باید اعمالی انجام شود که مهمترین ان جدا کردن اظافات ان، تمیز کردن اندامهای خشک شده، استفاده از تهویه در زمان تمیز کردن ان که سبب خارج کردن گرد و غبار و خاک از این گیاه میشود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *