آویشن گیاهی از دسته نعنایان است . آویشن هم به صورت بسته بندی و هم آویشن کیلویی به فروش می رسد. این گیاه دارای طبع گرم و خشک و بوی بسیار معطر و نافذ است ؛ در دو نوع قرمز و سفید وجود دارد و از نظر ظاهری بسیار به مرزنگوش شبیه است. در مناطق کوهستانی مانند کرمانشاه و شمال دریای مدیترانه و ایران کشت می شود . مردم هر منطقه این گیاه را با نام های مختلفی می شناسند .

این گیاه دارای علفی با ریشه مستقیم و چوبی است که از برگ و گل تشکیل شده ، بوته گیاه انشعابات فراوانی دارد ؛ یا به صورت وحشی در کوه ها و تخته سنگ ها می روید و سخت از از زمین با ریشه کنده میشود ، و یا به صورت گلخانه ای و زمین های کشاورزی ،کشت و برداشت می شود . گل های این گیاه بنفش و سفید است که مورد توجه زنبور های عسل است . آویشن وحشی خودرو معمولا به آویشن صحرایی معروف است . از تمام قسمت های اویشن نظیر برگ ، گل ، و روغن اویشن برای درمان بسیاری از بیماری ها میتوان استفاده کرد .

آویشن جزو گیاهان پرطرفدار است که هم به صورت تازه و هم به صورت خشک استفاده می شود . آویشن دارای خواص دارویی درمانی و خواص خوراکی و بوگیری است . معمولا از آویشن به عنوان ادویه ای خوش طعم و مصلح خوش بو در پیتزا ، ماکارونی ، پاستا ، ماهی ، ذرت مکزیکی ، پنیر ، ماست ، لوبیا سبز ، دوغ ، باقلا استفاده میشود .

از استفاده های دیگر آویشن به منظور خواص دارویی و درمانی است که برای درمان سرفه ، پیشگیری از سرماخوردگی ، کاهش درد قاعدگی زنان ، عفونت واژن ، لاغری ، سو هاضمه ، نفخ ، درمان ضخم معده ، کاهش فشارخون ، حفظ سلامت قلب ، درمان ضعف و بی‌حالی ، نارسایی کلیه ، اسهال ، درمان آکنه و ضد سرطان مورد استفاده قرار می‌گیرد ‌. از بخور آویشن برای خشک کردن چرک گلو ، عفونت ریه و ضدعفونی کردن فضا استفاده می شود . جایگزین مناسبی برای دارو های شیمیایی است .

از خواص اسانس یا قطره آویشن میتوان به ضد میکروب ، ضد اسپاسم ، ضد درد ، تحریک کننده سیستم ایمنی ، سلامت پوست و مو ، رفع بوی بد دهان و خواص آرامش بخش بودن آن اشاره کرد . همچنین از چای آویشن برای خواص درمانی یا خوش عطر کردن چای استفاده می شود . در انواع شربت های خوراکی به منظور خواص درمانی یا در انواع شامپو ها، صابون ها ،لوسیون ، خمیر دندان ، کرم های ضد قارچ از آویشن برای حفظ سلامت پوست و مو استفاده فراوان می گردد.

مردم از آویشن به صورت خشک یا تازه ، عرق آویشن ، روغن آویشن ، اسانس و عصاره ، ادویه و دمنوش استفاده می کنند.آویشن یک منبع عالی ازویتامین K ، ویتامین A ، کلسیم و پتاسیم ، آهن است .

استفاده بیش از حد برای افرادی که طبع صفراوی ( مزاج گرم و خشک ) دارند توصیه نمی شود و مضراتی به دنبال دارد ، همچنین مصرف آویشن برای زنان باردار توصیه نمی شود .

عرضه بدون واسطه آویشن کیلویی با کیفیتی فوق العاده

شناخت مدت زمان ماندگاری آویشن

شناخت مدت زمان ماندگاری آویشن

  1. به نظر بسیاری از مردم ادویه جات و سبزیجات خشک عمر طولانی دارند و تاریخ انقضا برای آنها بیهوده است ، اما حقیقتا هر نوع ادویه یا سبزی خشکی دارای تاریخ انقضایی است و هر چه از مدت زمان آن بگذرد متوجه خواهیم شد که دیگر آن عطر و بو و خواص را ندارد .

2 .با توجه به استفاده آویشن و نوع آویشنی که استفاده می شود ( خشک ، اسانس ، روغن ، تازه ، عصاره ) نگهداری آویشن متفاوت است ، آویشن تازه به مدت دو هفته در یخچال قابل نگهداری است .

3 .پودر آویشن به مدت شش ماه در فضای بیرون غیر یخچال قابل استفاده است ، بهتر است آویشن پودری را در مکان هایی که انتقال گرما در آن مکان زیاد است دور کنید زیرا گرما باعث در هم شکستن طعم پودر یا آویشن خشک شده خواهد شد .

4 .ماندگاری دمنوش آویشن تا لحظه ای است که دمنوش ما گرم و ولرم است و با سرد شدن خواص آن از دست خواهد رفت ، پس بهتر است دمنوش تا گرم است میل شود . همچنین ماندگاری دمنوش داغ یک و دو ساعت است و بیش از این خواص آن از بین می رود .

5 .شرط دیگر نگهداری از آویشن دوری از رطوبت است ، زیرا رطوبت از بو و خواص آویشن می کاهد ؛ بهتر است هنگام استفاده روی مواد غذایی یا دمنوش های داغ حتما از قاشق استفاده کنیم و از پاشیدن مستقیم روی بخار آن مواد بدلیل کاهش اثر خودداری کنیم .

6 .اسانس آویشن به مدت چهار سال قابل نگهداری است.

عواملی که بر صادرات آویشن تاثیر دارد

گیاهان دارویی از جمله آویشن در راستای کاهش وابستگی به نفت خام نقش موثری در صادرات ایران ایفا می‌کند ، این عامل باعث چرخیدن صادرات از نفت خام به گیاهان دارویی می شود . عواملی زیادی بر صادرات آویشن تاثیر می‌گذارد که در این مقاله به چند مورد آن اشاره می کنیم .

1 . از جمله عوامل تاثیر گذار در صادرات آویشن کیفیت محصول است ، آویشن با کیفیت موجب ترغیب خریدار در خرید این محصول می شود .

2 .دیگر عامل تاثیر گذار کیفیت بسته بندی است که موجب رقابت با دیگر صادر کنندگان ، و توجه خریدار شده .

3 .نام تجاری ، تبلیغات و زدن برند معتبر و مخصوص نقش مهمی در صادرات آویشن دارد .

4 .شناخت اجتماعی و قرار دادن بروشور داخل بسته بندی های اویشن نقش بسازیی در انتخاب و مصرف داروی گیاهی آویشن دارند. با بالا رفتن تقاضا در کشور های صادر شده ، تولید و به همراه آن پخش و فروش محصول افزایش می‌یابد. این چرخه کسب سود بیشتر برای تولید کننده و فروشنده، بازدهی بالا و رونق اقتصادی را به دنبال دارد.

5 . آویشن صادراتی باید از کیفیت و قیمت مناسبی برای خریدار دارا باشد .

6 .هر چه تجربه صادر کننده در صنعت صادرات آویشن بیشتر باشد شانس صادرات به کشور های دیگر بیشتر است .

7 .ریسک های صادراتی مانند : (ریسک سیاسی، ریسک قیمتی، ریسک بازاری و ریسک برگشت پول) در صادرات آویشن تأثیر می گذراند .

8 . تحریم ها نیز مخصوصا برای ایران که کشوری مورد تحریم است در صادرات انواع گیاهان مخصوصا آویشن موثر است .

9 .بازاریابی‌ های درست و موثر و پیدا کردن مشتری از دیگر عوامل صادرات اویشن به سراسر دنیا است .

10 .تحقیق وتوسعه در زمینه های کشور های دیگر و آشنا کردن آنها در مورد خواص آویشن می تواند نقش موثری در فروش و صادرات آویشن ایجاد کند .

11 . تنوع مقاصد صادراتی اینکه فقط یک کشور مورد هدف صادرات نباشد و مکان های مختلف آویشن صادر شود بسیار مهم است .

12 . جذابیت مکان از عوامل اثرگذار بر انتخاب نوع استراتژی صادرات است .

13 . خرید آویشن شیرازی به علت کمیاب بودن آن به خصوص در بخش صادرات اهمیت زیادی دارد .

راهنمای خرید آویشن با بهترین کیفیت

راهنمای خرید آویشن با بهترین کیفیت یهترین زمان خرید آویشن اواخر بهار و اوایل تابستان است ، قیمت آویشن هم در این زمان ها معمولا کمتر است . کشور ما دارای انواع متفاوتی از آویشن است که ما در این مقاله شما را با دو نوع معروف آن آشنا می کنیم . دو نوع آویشن معروف در کشور آویشن برگ پهن و آویشن سوزنی است ؛ از نظر خواص تفاوت چندانی با هم ندارند ، منتها آویشن سوزنی در مناطق خشک تر می روید و به همین خاطر برگ های اویشن سوزنی نازک تر و مطابق آب و هوای خشک منطقه است، آویشن برگ پهن همانطور که از نامش پیداست برگ های پهنی دارا استو چوب کمتری دارد و راحت تر پاک میشود .

ما در این مقاله سعی داریم تا شما را با تشخیص کیفیت آویشن آشنا کنیم . کیفیت آویشن به موارد زیر مرتبط است :

1 . شکل برگ آویشن کمک بزرگی به ما برای شناخت و خرید آویشن با کیفیت خواهد کرد . هر چه برگ آویشن پهن تر باشد کیفیت و قیمت آن بهتر و گران تر است .

2 . همیشه سعی کنید آویشن با رنگ سبز پیدا کنید زیرا آویشن با کیفیت ، معمولا در طیف رنگ های سبز است .

3 . عطر آویشن تاثیر زیادی بر روی کیفیت آن دارد . هر چه آویشن خوش عطر تر باشد و بوی آن نافذ تر باشد آویشن با کیفیت تری است ؛ عطر آویشن جزو عطر های گرم است.

4 .مصرف اصلی آویشن و عطر و بوی آویشن از برگ های آن است ، به همین دلیل هر چه چوب آویشن کمتر باشد کیفیت آن بهتر است .

5 . ‌پودر آویشن معمولا بخاطر گرداوری گل های سفید آویشن به رنگ زرد تبدیل می شود ، بنابراین هر چه پودر آویشن ما شکوفه و گل کمتری داشته باشد ، پودر آویشن با کیفیت تری است ؛ در هنگام خرید پودر آویشن بهتر است پودر هایی که متمایل به رنگ سبز هستند خریداری شود .

6 .آویشن های دارای گل و شکوفه در ادویه جات ترکیبی به دلیل عطری که ایجاد می کنند استفاده می شوند ، این دسته از آویشن ها از آویشن های فاقد گل و شکوفه ارزان تر هستند .

7. هنگام خرید آویشن به خشک بودن آویشن دقت فراوان کنید زیرا آویشن مرطوب یا خیس اصلا گزینه مناسبی نمی باشد .

8 .آویشن با کیفیت بدون هیچ ناخالصی و مواد افزودنی می باشد .

9 . آویشن خشک شده اعلا دقیقا رنگ آویشن تازه را دارد پس برای خرید آویشن خشک شده به رنگ سبز آن دقت کنید ، آویشن های خشک شده که دارای رنگ کدر و تیره اند فاقد کیفیت هستند .

10 .در خرید آویشن کیلویی به نداشتن چوب و شکوفه و گل دقت کنید زیرا باعث بی کیفیت شدن آویشن می شوند .

11 . در خرید آویشن برگ و آویشن کیلویی لازم است توجه کافی داشته باشید تا متوجه شوید که آویشن کوهی با کاکوتی قاطی نشده باشند چون قیمت آن پایین تر و بار خالصی نیست .

فاکتورهای موثر بر قیمت آویشن

یکی از عوامل موثر بر قیمت آویشن نوع کیفیت آویشن است . هر چه آویشن برگ های پهن تر و عطر بیشتر و شاخ و برگ و گل و شکوفه کمتری داشته باشد قیمت آویشن بالاتر می رود ، همچنین نوع منطقه کشت آویشن در خرید آویشن اعلا موثر است مانند آویشن شیرازی که دارای برگ پهن است و جزو بهترین و گران ترین آویشن های ایران به شمار می رود .

بزرگترین تامین کننده آویشن به صورت کیلویی در ایران

بزرگترین تامین کننده آویشن به صورت کیلویی در ایران آویشن در بسیاری از شهر های ایران نظیر : فارس ، خراسان ، یزد ، آذربایجان غربی و شرقی و … کشت و برداشت می‌شود . و کشاورزان هم تمایل زیادی به کشت این محصول دارند ، هر چه مراحل انجام کشت تمیز تر باشد کیفیت و خرید آویشن بهتر می‌شود . آویشن خالص کیلویی اگر فرایند کشت خوبی داشته باشد آویشن کیلویی مرغوبی را می دهد ، هنگام فروش آویشن مرغوب به کارخانه ها ، این محصولات به روش های صنعتی خشک و تمیز کرده و مراحل بسته بندی انجام شده و توسط توزیع کنندگان با بهترین کیفیت در اختیار مردم قرار می‌گیرد .

آویشن شیرازی از بهترین آویشن ها در ایران است ؛ بیشترین آویشن موجود در ایران هم می باشد ، این آویشن بیشتر مورد استقبال مردم ایران و دیگر کشور ها مخصوصا کشور های عربی است.

شهر های کهگیلویه و بویراحمد ، یزد ، کردستان ، مناطق کوهستانی شمال خراسان ، شهر نقده در آذربایجان غربی ، ارتفاعات هرمزگان و …. از بزرگ ترین تأمین کنندگان آویشن کیلویی در ایران هستند .

سفارش خرید آویشن کیلویی مستقیم از نمایندگی

آویشن کیلویی توسط پخش کنندگان و گاها تولید کنندگان ، به روش های مختلفی مانند روش فروش مستقیم در بازارها توسط فروشندگان یا تولید کنندگان و انواع بازار های خرید و فروش مربوطه و سایت های اینترنتی پخش و توزیع و در اختیار مردم قرار داده می شود. پخش آویشن به طور مستقیم از نظر قیمت، بسیار مناسب تر و کم هزینه تر از سایر روش های پخش می باشد؛ زیرا در پخش مستقیم به دلیل نبود واسطه ها، قیمت این محصول تا حد قابل توجهی کاهش می یابد .

قیمت فوق العاده آویشن کیلویی در سال 1400

قیمت فوق العاده آویشن کیلویی در سال 1400 در سال ۱۳۹۹ میزان بارندگی در پاییز و زمستان خیلی کم تر از بقیه سال ها بوده است ، این روند باعث شده که پیش بینی کنند که مقدار آویشن برداشت شده در سال ۱۴۰۰ به شدت کاهش داشته می یابد . کیفیت های مختلف آویشن که بصورت گل ،برگ و ترکیب این دو هست و در مصارف مختلف،متفاوت است و باید در هنگام خرید به این نکات دقت داشته باشید زیرا باعث افزایش یا کاهش قیمت آویشن می شود .

میزان استفاده آویشن در فصل های سرد به دلیل طبع گرمی که دارند افزایش می‌یابد ، هر چه نزدیک به فصل های سرد پاییز و زمستان می شویم میزان آویشن عرضه شده هم کمتر می شود و همین افزایش تقاضا و کم شدن آویشن باعث افزایش قیمت این گیاه می شود .

قیمت آویشن بسته به نوع آویشن ( سوزنی ، برگ پهن ، گلخانه‌ ای ، وحشی ) و منطقه برداشت شده متفاوت است . در این میان آویشن برگ پهن شیرازی بالا ترین قیمت را دارد که بار آن معادل ۳۵۰ تومان تا ۵۰۰ هزار تومان قیمت می خورد ، همچنین اگر صادرات شود تا ۷۰۰ هزار تومان فی می خورد .

در مقایسه با قیمت آویشن برگ پهن ، آویشن سوزنی که برگ های نازک تری دارد قیمت پایین تری هم داراست ولی خواص هر دو آویشن یکی است . در سال ۱۴۰۰ قیمت این نوع آویشن در بازار از ۱۵۰ هزار تومن تا ۱۷۰ هزار تومن عرضه می شود .

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *