آنچه در بازار بیشتر مورد توجه خریداران عمده رزماری خشک قرار دارد توجه به کیفیت آن میباشد که عموما کیفیت رزماری بستگی به برگ خالص بودن آن است و اینکه در لابلای ان چوب ساقه ها یافت نشود، رزماری با کیفیت رنگ سبز تری دارد و عطر و بوی آن آشکار است، بهترین رزماری معمولا در سایه خشک میشود که در این صورت اسانس بیشتر و بوی مطبوع تری دارد و ماندگاری بیشتری نیز دارد.

رزماری یا اکلیل کوهی از جمله گیاهان خوش عطر میباشد که به گفته محققان تا 10 الی 15 سال نیز عمر میکند، درختچه ایست که به گیاهان همیشه نیز معروف است از ان در باغچه و پارکها به عنوان درختچه زینتی نیز استفاده میشود، فارغ از این مشخصات رزماری امروزه به عنوان یکی از گیاهان دارویی نیز شناخته شده است که کاربرد فراوانی در تولید داروهای گیاهی و ساخت لوازم ارایشی بهداشتی نیز دارد، گلهای رزماری بیشتر به رنگ بنقش سفید و یا آبی دیده شده است، این گیاه دوست داشتنی به گیاه زنبور نیز معروف است چرا که محل مناسبی برای دریافت شهد که خوراک زنبور عسل است تبدیل شده است.

این گیاه طبق گفته ها بومی مدیترانه است، و در ایام باستان از آن برای تقویت حافظه استفاده میشد، امروزه با پی بردن به خواص این گیاه دارویی در بیش از 85 کشور دنیا به صورت حرفه ای کاشت میشود، از انجا که رزماری در طول حیات به آبیاری زیادی نیاز ندارد میتوتن آن را در مناطق گرم و خشک نیز کاشت کرد.

امروزه برگ خشک رزماری را به وسیله تقطیر با بخار آب اسانس گیری میکنند و با دستگاههای به روز روغن ان را استخراج میکنند تا در مصارف پزشکی و لوازم ارایشی بهداشتی استفاده کنند.

راه مقابله با علف های هرز رزماری تازه

یکی از مشکلات اساسی که اکثر گیاهان دارویی با آن مواجه هستند مدیریت علف های هرز میباشد، رزماری نیز از این چالش مستثنا نیست، و از وجود علف های هرز رنج میبرد، علف های هرز دسترسی گیاهان دارویی را به نور خورشید محدود میکند، و آب و مواد غذایی که گیاه نیازمند ان است را به گفته ای میرباید، وجود علف های هرز بر برداشت رزماری تازه تاثیر زیادی دارد و کیفیت اسانس آن را تحت الشعاع قرار میدهد که لازم است فکری برای این چالش شود.

ابتدایی ترین کاری که برای مقابله با علفهای هرز باید انجام شود معمولا قبل از کاشت باید انجام شود که عموما با شخم درست و اصولی ابتدا باید همه علفها را از بین برد، دومین گام کنترل این است که وجین دستی بین ردیفهایی که گیاه را کاشتیم انجام شود و خاک ورزی اصولی انجام شود، و توصیه ما به کشاورزانی که اقدام به کاشت رزماری میکنند این است که به محض دیدن این علفها آنها را با دست حذف کنند.

رزماری برگ خشک شده

خیلیها بر این اعتقاد هستد که گیاه رزماری را از سال دوم به بعد اقدام به چیدن کنید، اگرقصد استفاده از برگ خشک شده رزماری را دارید حتمن از برگهای جوان آن استفاده کنید شما پس از رسیدن کامل گیاه میتوتنید دو تا سه بار اقدام به برداشت کنید.

یکی از استفاده های مکرر از رزماری برای استخراج اسانس آن میباشد که اگر میخواهید اسانس با کیفیت تری داشته باشید زمان برداشت آن بسیار با اهمیت میشود، زیرا بهترین مرحله برای برداشت رزماری که باعث میشود اسانس با کیفیت تری استخراج کنید ساقه و برگ گیاه را دقیقا قبل از گلدهی اقدام به برداشت کنید زیرا طبق تحقیقات در این زمان اسانس از کیفیت به مراتب بهتر و عالیتری برخوردار است در حالی که برداشت گیاه بعد از گلدهی منجر به این میشود که محصول شما بوی نا مطبوعی داشته باشد که یقینا بر کیفیت آن تاثیر زیادی دارد، به گفته پژوهشگران این حوزه برخی گلهای گیاه را برای اسانس برداشت میکنند که در این صورت شما میزان اسانس کمتری استخراج خواهید کرد منتها کیفیت ان فوق العاده است، بدیهی است اگر در مزارع بزرگ قصد کاشت دارید باید عملیات برداشت با ماشین های مخصوص برداشت انجام شود.

خواص رزماری در طب سنتی

رزماری که به پادشاه گیاهان دارویی لقب گرفته است از خواص بی نظیری برخوردار است که در این مقاله به برخی به صورت خلاصه اشاره میکنیم.

1:تقویت حافظه

یکی از خواصی که برای رزماری از دوران کهن باستان و طب سنتی بسیار گفته اند تقویت حافظه است، این گیاه باعث کاهش استرس میشود و معمولا برای افرادی که در مشاغل مختلف نیاز به تمرکز حواس داند کاربرد زیادی دارد، دانشجویان و دانش اموزان نیز از این گیاه به عنوان افزاینده تمرکز در هنگام تحصیل میتوانند استفاده کنند.

2:رشد موی سر

از دیگر خواص این گیاه یک ضد عفونی کننده قوی محسوب میشود و باعث تقویت مو و رفع شوره شدید سر است که بیشتر باعث ضخیم شدن مو میشود البته از فراورده های ان مثل روغن رزماری میتوان درطول روز طبق مشورت دکترین این حوزه با مالیدن به سر از خواص آن بهره برد.

3:مسکن و بهبود دهنده خواب

بوی خوش رزماری در کنار تخت خواب شما میتواند در بهبود خواب شما تاثیر زیادی داشته باشد، همیشه دسته ای رزماری را در زیر بالش خود داشته باشید.

4:باعث جریان خون در بدن میشود

خیلی ها همیشه از سردی دست و پای خود شکایت میکنند نوشیدن دمنوش رزماری در طول روز به بهبود گردش خون کمک شایانی میکند همچنین میتوانید از روغن رزماری برای ماساژ این اندامها استفاده کنید تا این عارضه برطرف شود.

5:تسکین درد سر و میگرن

شما با مالیدن مقداری روغن رزماری به پیشانی و شقیقه سرتان از دردهای مزمن این نواحی خلاص شوید.

6:کاهش التهاب

رزماری با خواص ضد دردی که دارد برای درمان درد پشت گردن، نقرس، و درد عصب سیاتیک بسیار مفید است میتونین با ترکیب روغن رزماری و روغن زیتون به محل های مزکور بمالید و باعث تسکین درد در این نواحی شوید.

7:تقویت سیستم ایمنی بدن

از دیگر خواص رزماری تقویت سیستم ایمنی بدن است که شما با بیماری هایی که با ضعف سیستم ایمنی بدن در ارتباط است میتوانید با مصرف روزانه دمنوش رزماری بدن خود را در برابر این بیماری ها تقویت کنید.

8:درمان مشکلات تنفسی

از جمله خواص رزماری خاصیت ضد باکتریایی و ضد اسپاسم آن است که به گفته محققان میتونین با ترکیب روغن این گیاه با روغن زیتون و مالیدن به قفسه سینه از درد های ناشی از عفونت سینوس سرما خوردگی و انفولانزا جلوگیری کنید.

9:کمک به هضم غذا

رزماری یک تقویت کننده عالی برای معده حساب میشود ترشحات صفرا را برطرف، انتقال غذا را آسان، سوء هاضمه را درمان، و کمک زیادی به هضم غذا میکند، شما میتونید با مقداری برگ خشک رزماری یک دمنوش تهیه کنید و در طول روز مصرف کنید واز این معضلات ایمن شوید.

10:جلوگیری از بیماری های مقاربتی

بتاپینن و لیمونن جزء ترکیبات اصلی روغن رزماری هستند که دارای خواص ضد ویروسی میباشند، معمولا برای از بین بردن عفونت ویروسی که منجر به بیماری های مقاربتی میشود گذینه بسیار مناسبی است.

11:سلامت دهان و دندان

رزماری با خواص ضد باکتریایی باعث میشود دهان شما همیشه بوی خوبی داشته باشد از ایجاد پلاک بر روی دندانها جلوگیری میکند و از پوسیدگی ریشه دندانها جلوگیری میکند.

12: در سم زدایی کبد تاثیر زیادی دارد

رزماری دارای خواص انتی اکسیدانی بسیاری میباشد که در سم زدایی کبد نقش بسزایی دارد.

خریداران عمده برگ رزماری خشک

تمامی صادر کنندگان عمده رزماری

تولید کنندگان عرقیات گیاهی

بازارهای بزرگ عمده فروشی گیاهان دارویی در سراسر ایران

تولید کنندگان اسانسهای گیاهی

تولید کنندگان عمده ادویه های کاربردی

شرکتهای بسته بندی گیاهان دارویی

خریداران کشور های خارجی

قیمت عمده رزماری خشک در تهران

قیمت گیاهان دارویی هر روز در حال تغییر است، عموما در شهرهای بزرگ این بیشتر به چشم می آید، قیمت عمده رزماری خشک در تهران بر گرفته از نوسانات بازار است به این خاطر برای برسی قیمت روز رزماری خشک با مشاورین ما در امر فروش در ارتباط باشین تا متوجه قیمت رقابتی ما نسبت به بازار شوید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *