آویشن کوهی یکی از دم کردنی های مشهور ایرانی است که به عنوان گیاه دارویی نیز مطرح است. این آویشن در مناطق مختلف کشور کشت می‌شود‌. انواع مختلف آویشن در منطقه های مختلف وجود دارد که از لحاظ بعضی ویژگی ها با یکدیگر متفاوت هستند. یکی از مرغوب‌ترین انواع این گیاه، آویشن کوهی دماوند است. برای تهیه این گیاه مفید و پر فایده باید مراکز معتبر فروش آن اقدام به خرید نمود.

مراکز خرید آویشن کوهی دماوند در تهران

روش تشخیص بهترین نوع آویشن کوهی

روش تشخیص بهترین نوع آویشن کوهی

همانطور که گفته شد انواع مختلف آویشن در بازار عرضه می شود. این گیاهان هرچند از بعضی جهات شبیه به همدیگر هستند اما از بعضی لحاظ مانند مقدار سبزی برگ ها و یا پهن و باریک بودن برگها با یکدیگر متفاوت هستند و یا برخی از انواع آویشن بوی تندتری دارد و برخی از آنها بوی ملایمی دارند. در واقع می‌توان گفت تشخیص تفاوت آویشن های مختلف به وسیله فرد عادی زیاد آسان نیست مگر اینکه این فرد در طی تجربه های مختلف انواع آویشن ها را بتواند از یکدیگر تمایز دهد.

آویشن برای درمان بسیاری از بیماریها مانند سرماخوردگی، مشکلات گوارشی و عفونت‌ها مورد استفاده قرار می گیرد. یکی از انواع این گیاه مربوط به آذربایجان است. آویشن کوهی موجود در آذربایجان در کوه ها به صورت خودرو رشد می کند و هنگام عبور از دامنه کوه عطر زیبای آن بسیار احساس می‌شود. مردم این خطه به آویشن کهلیک اوتی می‌گویند و معمولا در بهار به جمع‌آوری آن پرداخته و آنها را خشک میکند و به صورت دم کردنی در زمستان استفاده می‌کند

نوع دیگر آویشن آویشن شیرازی است که بصورت گسترده به عنوان دم کردنی و نیز ادویه استفاده می‌شود این آویشن نیز مربوط به استان شیراز و است و در کشور شهرت بسیار زیادی دارد. نوع دیگر آویشن کوهی از کوه های دماوند به دست می آید این آویشن نیز خصوصیات ظاهری مخصوص خود را دارد و در درمان بسیاری از بیماری ها مانند زکام، برونشیت، آسم و آنژین مفید است.

می توان گفت همه انواع آویشن از لحاظ کارکرد و تاثیر بر روی بیماری ها با چشم پوشی از برخی تفاوت های آن، یکسان عمل می کنند. این گیاهان به صورت کپه ای رشد می کنند و دارای گل های کوچک هستند و عطر دل پذیر دارند و جز خانواده نعناع ها حساب می شوند.

چه عواملی بر کیفیت آویشن کوهی تاثیر دارد

چه عواملی بر کیفیت آویشن کوهی تاثیر دارد کیفیت آویشن را از دو جهت می‌توان بررسی کرد. یکی از جهت نوع آن و یک بار از جهت فرآوری هایی که در طول استفاده به صورت خشک و به صورت تازه انجام می گیرد.

بعضی از انواع آویشن، بو و مزه غلیظ تری دارن و در نتیجه مقدار گرم بودن طبع آن ها بیشتر است و به همین خاطر کیفیت اسانس و خواص دارویی آن بیشتر است. دسته بندی دوم در باره کیفیت این گیاه مفید، در مورد شرایط چیدن و فرآوری آن است.

اگر آویشن در فصل و زمان رسیدگی مناسب خود دست چین شود و در آن هیچ نوع ناخالصی وجود نداشته باشد و هنگام خشک کردن نیز شرایط مناسب فراهم آید به طوری که گیاه خشک شده رنگ و عطر خود را حفظ کند محصول به دست آمده مرغوبیت خوبی خواهد داشت.

اما اگر هنگام چیدن آویشن وقت مناسبی نباشد و برگ های آن حالت تازگی خود را از دست بدهند و در هنگام خشک کردن نیز شرایط رعایت نشود و برگ ها تیره شوند و همچنین ناخالصی و علف هرز زیادی همراه با خود آویشن باشد این محصول تا حد زیادی مرغوبیت و کیفیت خود را از دست می دهد.

در حالت کلی اگر بتوان نوع خودرو این گیاه را که در شرایط طبیعی در دامنه کوه ها رشد کرده است تهیه کرد و آن را به صورت دست چین و بدون ناخالصی چید و سپس خشک کرد این آویشن هم از لحاظ خواص تغذیه ای بسیار مفید خواهد بود و هم از لحاظ تمیزی و کیفیت.

نکات مهم در انتخاب آویشن کوهی

نکات مهم در انتخاب آویشن کوهی اما حال سوال این هست که چگونه آویشن کوهی را انتخاب کنیم. اول باید توجه کنیم که آیا می‌خواهیم آویشن را برای مصرف به صورت تازه خریداری نماییم و یا خشک کرد. و یا مشخص کنیم این آویشن را برای دم کردن و تهیه دمنوش خریداری می کنیم یا تهیه عرق آن و یا تهیه پودر آن.

همه این موارد برای تعیین نوع آویشن تاثیرگذار خواهد بود. اگر آویشن را برای مصرف به صورت تر خریداری می کنیم بهتر است مقدار آن متناسب با مصرف ما باشد. چون این گیاه به سرعت سیاه می شود و بعد از مدت کمی خاصیت و طعم و بوی اصلی خود را از دست می دهد.

اگر این گیاه را به منظور خشک کردن خریداری می کنیم نکته اول که باید به آن توجه کنیم مقدار ناخالصی و علف های هرز آن است. زیرا اگر این علف ها و ناخالصی ها زیاد باشد تمیز کردن آن برای خشک نمودن سخت خواهد بود. از طرف دیگر اگر این گیاه را برای دم کردن و یا عرق گیری می‌خواهیم می توان محصولی را خریداری کرد که مقداری ساقه آویشن نیز داشته باشد.

اما اگر منظورمان از خشک کردن این گیاه تهیه ادویه و افزودنی و پودر آویشن است بهتر است از برگ های خالص آن استفاده کنیم تا پودر حاصل رنگ و طعم مناسب داشته باشد.

قیمت انواع آویشن کوهی دماوند در بازار داخلی

قیمت انواع آویشن کوهی دماوند در بازار داخلی با توجه به خواصی که برای آویشن کوهی ذکر شد می توان علت فروش زیاد آن در بازار گیاهان را درک کرد. اما تمام این خواص زمانی اثر خواهد داشت که بتوانیم یک محصول با کیفیت و خوب تهیه کنیم که لازمه آن مراجعه به مراکز فروش معتبر آن است زیرا در این صورت می‌توانیم محصولی مرغوب و دلخواه تهیه نماییم.

اگر بخواهیم در مورد قیمت انواع آویشن سخن بگوییم در حقیقت باید گفت که چون این گیاه اکثرا توسط عطاری ها به فروش می رسد و شرکت های کمی هستند که آن را به صورت رسمی ارائه می کنند. بنابراین قیمت مصوبی برای خرید و فروش آن وجود ندارد مگر اینکه این محصول توسط شرکت معتبر به فروش برسد.

شرکت شاخه مارکت مفتخر است به اطلاع هم وطنان عزیز برساند یکی از با کیفت ترین انواع آویشن را با قیمت مناسب در اختیار هم وطنان عزیز قرار می دهد. این شرکت آویشن دماوند (یکی از انواع با کیفیت آویشن)را در بسته بندی های مناسب و کیفیت جمع آوری و خشک کردن بالا به صورت گسترده عرضه کرده و در صدد کسب رضایت هم وطنان عزیز می باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *