همان طور که مطلع هستید امروزه استفاده از داروهای گیاهی بسیار رواج پیدا کرده است، شاید بیشتر به این دلیل که اکثریت افراد تمایل چندانی به مصرف داروهای شیمیایی ندارند، به این دلیل که برخی از این داروها عوارض زیادی در پی دارند که بسیار جبران ناپذیر است.

از داروهای گیاهی هم می توان به عنوان طعم دهنده برای اکثر غذاها استفاده کرد و هم به عنوان جوشانده و دمنوش میل کرد. علاوه بر این برخی از این گیاهان را می توان به عنوان دارو استفاده کرد. از داروهای گیاهی امروزه در صنعت لوازم آرایشی بهداشتی بسیار استفاده می شود

برخی از معروف ترین و پر استفاده ترین داروهای گیاهی عبارت است از : زعفران، کاسنی، گل گاو زبان، زنیان، زیره، بادرنجبویه، نعناع، آویشن، گل ختمی، عناب، مریم گلی، اسطوخدوس، آلوئه ورا، اکالیپتوس، گزنه و غیره.

معتبرترین مرکز پخش گیاهان دارویی در مشهد در منطقه پنجراه واقع است و انواع مختلف گیاهان دارویی مرغوب و خالص را به سطح استان و عطاری های موجود در آن پخش و عرضه می کند.

معتبرترین مرکز پخش گیاهان دارویی مرغوب در مشهد

بهترین برند گیاهان دارویی در ایران کدام است

بهترین برند گیاهان دارویی در ایران کدام است کشور ایران به خاطر شرایط آب و هوایی بی نظیری که دارد برای کشت انواع مختلف داروهای گیاهی مناسب است. داروهای گیاهی علاوه بر ارزش غذایی، ارزش دارویی نیز دارند، چه بسا این که ارزش دارویی این گیاهان بسیار بیشتر از داروهای شیمیایی است.

تنها مشکلی که استفاده از گیاهان دارویی دارد این است که کمی دیر نتیجه می دهد و نیاز به مصرف مداوم و منظم دارد که تاثیرات خوبی داشته باشد، اما خوشبختانه نسبت به داروهای شیمیایی هم کم هزینه است و هم عوارض خیلی ناچیزی دارد.

خوشبختانه در ایران بیش از ده هزار گیاه دارویی وجود دارد. بسیاری از این گیاهان توسط تولید کننده ها کشت می شود و برخی دیگر نیز به خودی خود در دل طبیعت به وجود می آید. خیلی از این گیاهان در گذشته ناشناخته بودند و فواید و خواص آن برای افراد پوشیده بود.

امروزه به خاطر اهمیتی که به داروهای گیاهی می دهند، کارشناسان و متخصصان زیادی به کشف خواص دارویی این گیاهان پرداخته اند و متوجه شده اند خواص این گیاهان چه بسا بیشتر از داروهای شیمیایی است و با این کار خدمت بزرگی به جامعه بشری کرده اند.

شرکت های زیادی به تولید و عرضه گیاهان دارویی پرداخته اند از این رو شاهد برندهای مختلفی در این زمینه هستیم. تولید کننده ها برای داشتن نام و برند برای محصولاتشان باید یک سری مراحل را طی کنند. محصولات تولیدی آن ها باید زیر نظر کارشناسان تایید شود و گواهی نامه بین المللی داشته باشند.

از معروف ترین و مشهورترین برندهای داروهای گیاهی می توان به شرکت گل دارو، دینه و ایران داروک اشاره کرد. این شرکت ها انواع و اقسام داروهای گیاهی را همراه با فراورده های آن ها مانند انواع کرم، شامپو، لوسیون، ژل، انواع عرقیجات، دمنوش، و غیره را تولید و روانه بازار می کنند.

مقدمات لازم برای صادرات گیاهان دارویی

خوشبختانه کشور ایران یکی از تولید کننده های مشهور انواع گیاهان دارویی است. خصوصا منطقه جنوب ایران به خاطر شرایط دمایی گرم و خشک برای کاشت این گیاهان مناسب است. تولید و عرضه این گیاهان درامد بسیار خوبی برای کشورمان به همراه دارد و به نوعی باعث ایجاد اشتغال زایی و رونق کسب و کار شده است.

شرایط جغرافیایی کشور ایران بستر بسیار مناسبی برای کاشت گیاهان دارویی محیا کرده است. هر ساله حجم بالایی از این گیاهان کاشت و برداشت می شود برخی از این گیاهان به صورت فله ای به عطاری ها واگذار می شود تا علاقه مندان به مصرف این داروها به عنوان دمنوش بتوانند آن ها را خریداری کنند.

شرکت های داروسازی نیز از خریداران گیاهان دارویی هستند چون در ساخت و تولید انواع لوازم و وسایل آرایشی بهداشتی از این گیاهان استفاده می کنند. شرکت های تولیدی زیادی از این گیاهان برای گرفتن اسانس و انواع عرقیجات نیز استفاده می کنند.

کشور ایرن جزء پنج کشور نمونه در تولید گیاهان دارویی است و علاوه بر تامین بازارهای داخلی حتی این گیاهان و فراورده های آن را به دیگر کشورها نیز صادر می کند. برای اینکه یک محصول را بتوان وارد بازارهای جهانی کرد باید یک سری استانداردها را رعایت کرد.

نحوه ی صادرات کالا به این صورت است که ‌محصول مورد نظر باید مورد تایید استانداردهای کشور هدف باشد، علاوه بر این محصول صادراتی باید از مرحله کنترل کیفیت عبور کرده باشد و دارای نام و برند آشنا و معتبری باشد و حتما دارای گواهی نامه بین المللی باشد. برخی کشورها به مصرف گیاه خاصی مبادرت می ورزند مانند بادرنجبویه که از گیاهان پرمصرف در اروپا است.

صادرات گیاهان دارویی نیز از این قاعده مستثنی نیست. گیاهان دارویی که به صورت خشک شده و کیلویی به دیگر نقاط صادر می شوند باید در بسته بندی های شیک و مقاوم قرار بگیرند و حتما نام و برند آن به همراه معرفی کامل گیاه بر روی آن درج شده باشد.

فراورده های دیگری که از این گیاهان حاصل می شوند نیز برای اینکه در چرخه صادرات قرار بگیرند و صادرات موفقی داشته باشند باید کاملا استاندارد و بهداشتی باشند و حتما در آزمایشگاه های مخصوص آزمایش شوند و هیچ گونه ناخالصی نداشته باشند.

دانستنی هایی درباره گیاهان دارویی ایرانی

دانستنی هایی درباره گیاهان دارویی ایرانی استفاده از گیاهان دارویی بسیار مورد تایید و تاکید پزشکان طب سنتی است. بسیاری از این گیاهان را می توان به عنوان دمنوش استفاده کرد مانند چای سبز و گل گاو زبان که برای آرامش اعصاب مفید است و باعث افزایش کارایی قلب و عروق خون رسان به قلب می شود.

برخی دیگر از این گیاهان را می توان به عنوان جوشانده میل کرد مانند زیره، مریم گلی، کاسنی و غیره که برای دستگاه گوارش بسیار مفید هستند و به نحوی ملین هستند و باعث بهتر شدن حرکات روده ای می شوند. عرق برخی از گیاهان دارویی مانند یونجه، زیره، نعناع و… نیز برای درمان یبوست، دل درد، چاقی، لاغری مورد استفاده قرار می گیرد.

از بهترین و گران ترین داروهای گیاهی که در ایران کاشت می شود می توان به زعفران، زیره و آنقوزه اشاره کرد. این گیاهان در سراسر دنیا طرفداران زیادی دارند و کمتر کشوری پیدا می شود که از این گیاهان پرخاصیت استفاده نکرده باشند.

یکی از دلایلی که افراد را به سوی استفاده از گیاهان دارویی سوق داده است، هزینه های گزاف داروهای شیمیایی است که اکثریت افراد توان پرداخت آن را ندارند. داروهای گیاهی هم در دسترس است و هم اینکه مقرون به صرفه تر است.

از این گیاهان برای درمان خیلی از بیماری ها مانند گلو درد، دل درد، بهبود جای زخم، بیماری های گوارشی، عفونت های قارچی و باکتریایی، رفع دندان درد، تسکین دردهای عضلانی، رفع تب و غیره استفاده می شود‌. حتی افرادی که به پوست خود اهمیت می دهند نیز با استفاده از این گیاهان می توانند باعث جوان سازی پوست خود شوند.

بارز ترین ویژگی های گیاهان دارویی معطر

در قسمت های قبل به این موضوع پرداختیم که گیاهان دارویی زیادی در ایران کاشت می شود اما برخی از این گیاهان بسیار شناخت شده تر هستند اما برخی از آن ها برای افراد ناشناخته است و افراد در استفاده از این گیاهان شک و تردید به خرج می دهند.

از گیاهان معطر و نام آشنا که اکثریت افراد از آن استفاده می کنند و از خواص و فواید آن مطمئن هستند، می توان به گل گاو زبان، نعنا، پونه، کاسنی، آویشن و غیره اشاره کرد. یکی از ویژگی های اصلی اکثر گیاهان معطر دارویی این است که می توان آن ها را به اکثر غذاها استفاده کرد.

این گیاهان علاوه بر دمنوش و جوشانده به عنوان دارو نیز مورد استفاده قرار می گیرند. به نوعی می توان این گیاهان را در زمره داروهای گیاهی نیز به شمار آورد چون خواص دارویی فوق العاده بالایی دارند. از گیاهان دارویی معطر برای ساخت انواع کرم ها، لوسیون ها و شامپوها نیز استفاده می کنند.

یکی از گیاهان دارویی معطر آویشن شیرازی است. این گیاه در صنایع غذایی دارویی و همچنین ساخت انواع وسایل آرایشی بهداشتی استفاده می شود. اضافه کردن آویشن به غذاهایی مانند ماکارونی و پیتزا طعم خاصی به آن ها می دهد.

آویشن به درمان گلو درد و التهاب ناشی از عفونت های گلو بسیار کمک می کند. همچنین برای درمان دندان درد، آکنه و بیماری های عفونی، گوش درد، بیماری های تنفسی، و غیره بسیار کاربرد دارد.

خرید مستقیم گیاهان دارویی از معتبرترین فروشنده

خرید مستقیم گیاهان دارویی از معتبرترین فروشنده شرکت ها و تولید کننده های زیادی به تولید گیاهان دارویی اشتغال دارند. این تولید کننده ها با مجوزی که از منابع طبیعی کسب کرده اند اراضی زیادی را زیر کشت انواع گیاهان دارویی قرار داده اند. این گیاهان هم به صورت تازه و هم خشک شده مورد استفاده قرار می گیرند.

تولید کننده ها، گیاهان خشک شده را معمولا به عطاری ها تحویل می دهند تا در دسترس خریداران این گیاهان قرار بگیرند و از گیاهانی که به صورت تازه نگه داشته اند برای مصارف دیگری مانند گرفتن عرق و اسانس استفاده می کنند.

اما در این میان افرادی نیز هستند که خود به جمع آوری گیاهان دارویی می پردارند یعنی به نوعی خودشان ایجاد اشتغال زایی می کنند. این افراد ساعت ها در دل طبیعت به دنبال جمع کردن گیاهان دارویی می پردازند و این گیاهان را یا به قیمت مناسب به عطاری ها می فروشند یا خود به فروش محصولان خود می پردازند.

اما برای این که یک محصول خالص و با کیفیت خریداری کنید و از خرید خود اطمینان داشته باشید پیشنهاد می کنیم از فروشگاه های معتبر یا عطاری های شناخته شده خرید خود را انجام دهید. چون روش جمع آوری گیاهان دارویی و روش خشک کردن آن ها تاثیر زیادی در کیفیت و مرغوبیت این گیاهان دارد.

فروش فوق العاده گیاهان دارویی در مشهد

کشور ایران با این که خود به تولید و عرضه گیاهان دارویی می پردازد و یکی از تولید کننده های به نام این محصولات است، اما باز هم برخی از گیاهان دارویی مصرفی خود را از کشورهای پاکستان و افغانستان وارد می کند، به این دلیل که کمبود بارندگی و خشکسالی باعث کم شدن تولید این گیاهان شده است.

یکی از استان هایی که فروش گیاهان دارویی در آن بسیار بالا است، استان خراسان رضوی است. یکی از دلایلی که مشهد را به پر فروش ترین استان تبدیل می کند نزدیکی آن با مرز افغانستان است و بیشتر داد و ستد این کشورها با مشهد انجام می شود.

علاوه بر این مشهد به عنوان یک شهر زیارتی، سیاحتی و توریستی محسوب می شود و هر ساله هزاران نفر از خارج از کشور وارد این استان می شوند و این خود باعث فروش بیشتر محصولات این استان می شود. فروش گیاهان دارویی این استان نیز به همین دلیل بسیار بالاست.

بازار بزرگ سپاد واقع در استان خراسان رضوی آماده ارائه انواع و اقسام گیاهان دارویی به سطح شهر را دارد. خریداران می توانند با مراجعه به این بازار بزرگ گیاه دارویی مورد نظر خود را خریداری کنند.

گیاهان دارویی مشهد مقدس از با کیفیت ترین و خالص ترین نمونه ها هستند این گیاهان را می توانید مستقیم از فروشگاه های معتبر سطح استان واقع در منطقه چهنو، سپاد، و بازار بزرگ شهید قرنی خریداری کنید. اگر امکان خرید به صورت حضوری را ندارید می توانید به صورت اینترنتی از سایت های این فروشگاه ها خرید خود را ثبت و سفارش دهید.

تولید کنندگان گیاهان دارویی مرغوب در مشهد

تولید کنندگان گیاهان دارویی مرغوب در مشهد امروزه از گیاهان دارویی در تمام نقاط جهان استفاده می شود و به نوعی می توان گفت که کشت گیاهان دارویی یک سرمایه ارزشمند است از این جهت تولید کننده های زیادی به کاشت این گیاهان روی آورده اند. خراسان رضوی، لرستان، تهران، چهارمحال بختیاری، اصفهان و غیره از مهم ترین تولید کننده های این گیاهان هستند.

استان خراسان رضوی بیش از پنجاه درصد گیاهان دارویی مورد استفاده مصرف کنندگان داخلی و خارجی را تامین می کند. از مهم ترین گیاهانی که در این استان کشت می شود می توان به زعفران، زیره، تخم شربتی، اسطوخدوس، نعنا فلفلی، کاسنی، گل محمدی و آلوئه ورا اشاره کرد.

مناسفانه به خاطر تداوم خشکسالی و کمبود بارندگی تولید کننده های مشهد مقدس اقدام به تولید گیاهان دارویی به صورت گلخانه ای کرده اند. با اینکه گیاهان دارویی کم هزبنه هستند و به آب فراوانی احتیاج ندارند اما با این وجود شاهد کاهش چند درصدی گیاهان دارویی در این استان و مناطق دیگر هستیم.

برخی از تولید کننده های این استان به تولید گیاهان دارویی گران قیمت مانند زعفران و آنقوزه پرداخته اند و این باعث شده است گونه های دیگر گیاهان دارویی که بسیار پرفایده هستند و خواص دارویی و غذایی زیادی دارند نادیده گرفته شوند. به امید روزی که به همه گیاهان دارویی توجه و اهتمام خاصی بشود، و شاهد افزایش این گیاهان در کشورمان باشیم.

و اما سخن پایانی، ما و همکارانمان در این سایت پیوسته در تلاش هستیم سطح آگاهی شما را افزایش دهیم و محصولاتی را به شما معرفی کنیم که علاوه بر کیفیت بالایی که دارند از قیمت مناسبی نیز برخوردار باشند. هدف ما جلب رضایت شما است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *