گل‌های رزماری در فصل‌های بهار و اواخر تابستان به رنگ‌های سفید، صورتی، بنفش یا آبی، روی شاخه‌های انتهای گیاه ظاهر می‌شوند.

این گیاه بومی مناطق اطراف دریای مدیترانه است استان مورسیا در جنوب شرقی اسپانیا، یکی از اصلی‌ترین تولیدکنندگان گیاه رزماری در دنیا است.

خرید عمده رزماری امروزه تقریبا در سرتاسر جهان گسترش یافته است این گیاه در آب و هوای بسیار سرد و با کمبود شدید آب بسیار مقاوم است و برای مدت طولانی می‌تواند زنده بماند رشد گیاه رزماری بسیار آهسته است، با این حال تا ۳۰ سال عمر می‌کند.

خرید عمده رزماری شاخه ای با قیمت مناسب

باکیفیت ترین انواع رزماری شاخه ای کدامند؟

باکیفیت ترین انواع رزماری شاخه ای کدامند؟ رزماری درختچه ای چند ساله است و معمولاً تا حدود 1 متر (3.3 فوت) ارتفاع رشد می کند، اگرچه ارتفاع برخی از گیاهان می تواند تا 2 متر (6.6 فوت) برسد.

برگ های خطی حدود 1 سانتی متر (0.4 اینچ) طول دارند و تا حدودی شبیه سوزن های کاج منحنی کوچک هستند.

رنگ آنها سبز تیره و براق است و قسمت زیرین آن سفید رنگ و حاشیه برگ های فرفری است گل های کوچک مایل به آبی در دسته های زیر بغل قرار دارند و برای زنبورها جذاب هستند.

رزماری نسبتاً به اکثر آفات و بیماری های گیاهی مقاوم است، اگرچه در آب و هوای مرطوب به برخی از عفونت های قارچی مانند سفیدک پودری حساس است.

ویژگی های مهم رزماری شاخه ای

ویژگی های مهم رزماری شاخه ای تسکین درد عضلات و مفاصل: یکی از رایج‌ترین موارد استفاده از گیاه رزماری و فرآورده‌های آن، برای رفع درد مفاصل و عضلات است.

گیاه رزماری را امروزه می‌توان در بسیاری از پارک‌ها و فضای سبز شهر‌های ایران مشاهده کرد با این حال می‌توانید با کاشت و پرورش گیاه رزماری در باغچه یا گلدان و آپارتمان، همیشه برای پخت و پز از برگ تازه گیاه رزماری استفاده کنید.

افرادی که طبع آنها گرم است، امکان دارد با مصرف دمنوش رزماری سردرد آن‌ها بیشتر شود؛ چرا که رزماری طبعی گرم و خشک دارد.

تقویت حافظه و قدرت تمرکز: بر اساس آزمایش‌های صورت گرفته، گفته می‌شود که رزماری حافظه را بهبود می‌بخشد و به افزایش یادگیری و تمرکز کمک می‌کند.

این ترکیبات یک خط دفاعی در پشت سامانه ایمنی بدن شما شکل می‌دهند که از بروز بیماری‌های عفونی جلوگیری می‌کند.

تقویت و رشد مو: یکی از رایج‌ترین انواع ریزش مو، آلوپسی آندروژنتیک است که بیشتر به عنوان طاسی مردانه شناخته می‌شود، گرچه می‌تواند در خانم‌ها نیز این مشکل بروز کند.

روغن رزماری در جلوگیری از حمله اثرات جانبی تستوسترون به فولیکول‌های مو که علت این بیماری است، آلوپسی آندروژنتیک را درمان می‌کند.

استفاده از روغن رزماری به مدت شش ماه روزانه بر روی پوست سر در افرادی که دچار آلوپسی یا طاسی آندروژنتیک شده‌اند از هر داروی گران قیمت دیگری، موثرتر است.

کاهش استرس (دلهره): عوامل زیادی می‌توانند باعث استرس شوند، از جمله آزمون‌های استخدامی و کنکور که جز اولین عوامل ایجاد استرس در جوانی به شمار می‌روند.

عطر و بوی گیاه رزماری خلق و خوی شما را بهتر و استرس را کاهش می‌دهد. در آروماتراپی (رایحه درمانی) نیز از اسانس گیاه رزماری برای رفع استرس استفاده می‌کنند.

بوییدن برگ‌های معطر گیاه رزماری ممکن است به کاهش اضطراب قبل از امتحان کمک کند و در کنترل ضربان قلب موثر باشد.

برای دفع حشرات مضر و حتی آفات گیاهان حیاط شما: روغن رزماری برای جلوگیری از نیش حشرات بسیار موثر است.

رزماری همچنین به دفع برخی حشرات مکنده خون که می‌توانند ویروس‌ها و باکتری‌های مضر را گسترش دهند کمک می‌کند.

علاوه بر این، استفاده از اسانس رزماری با مخلوط سموم آفت‌کش، از گسترش کنه تار عنکبوتی روی گیاهان و سبزیجات باغچه شما، بدون این که به گیاه آسیب بزند، جلوگیری می‌کند.

موثر در درمان سندروم رینود: در دانش پزشکی به کاهش چشمگیر جریان خون در رگ‌های دست و پا و احساس سرمای شدید بدن، کبودی، رنگ پریدگی و سردی دست و پا سندروم رینود می‌گویند.

برخی از افراد هستند که در همه طول سال دست و پای آن‌ها سرد است؛ اما در فصول سرد سال و مواقعی که فرد استرس دارد، تشدید می‌شود.

سندروم رینود در بین مرد و زن وجود دارد، اما در خانم‌های بین ۲۰ تا ۴۰ سال شایع تر است ماساژ دادن دست و پا با استفاده از روغن رزماری در افراد مبتلا به سندروم رینود، به گردش بهتر خون و گرم شدن دست و پا کمک می‌کند.

برای تایید این تاثیرات، تحقیقات بیشتری لازم است، اما رزماری می‌تواند یک آزمایش ارزشمند، کم عوارض و کم هزینه باشد.

مفید برای پیشگیری از بیماری آرتریت روماتوئید مفصلی: آرتریت روماتوئید، یک بیماری خود ایمنی است که در آن سامانه ایمنی بدن به بافت‌ها، مانند زانو و سایر مفاصل حمله می‌کند و به پوشش مفصلی آسیب می‌رساند و موجب التهاب می‌شود.

شواهد اولیه نشان می‌دهد که روغن رزماری ممکن است به کاهش التهاب بافتی ناشی از این بیماری، کمک کند البته تحقیقات بیشتری باید در مورد تاثیر رزماری بر کاهش التهاب بافت، صورت گیرد.

مقابله با سلول‌های سرطانی: همانگونه که اشاره شد، روغن رزماری اثرات آنتی اکسیدانی و ضد التهابی دارد. در مطالعات اولیه نشان داده است که ترکیبات این گیاه با سلول‌های سرطانی مقابله می‌کند.

سلامت کبد: مطالعات حیوانی نشان می‌دهد که روغن رزماری در آزادسازی صفرا موثر است. این رویداد در هضم چربی اهمیت دارد و موجب فعال سازی مکانیسم‌های دفاعی آنتی اکسیدانی برای محافظت از کبد می‌شود.

خوشبو کننده دهان: گیاه رزماری یک عامل طبیعی ضد باکتریایی است که در کنار عطر بی نظیر برگ‌های گیاه، یک خوشبو کننده عالی دهان محسوب می‌شود و در سلامت دهان و دندان موثر است.

نکات اساسی در تهیه رزماری شاخه ای

نکات اساسی در تهیه رزماری شاخه ای هدف از آزمایش پی بردن به اثرات گیاه رزماری و اسطوخودوس در نحوه هوشیاری و دقت افراد در پاسخ دادن معما‌ها بود به این منظور سه اتاق را طراحی کردند.

در یکی از اتاق‌ها از اسانس و عطر گیاه اسطوخودوس استفاده کرده بودند. هوای اتاق دیگری با بوی گیاه رزماری معطر شده بود و اتاق دیگر بدون هیچ عطر و بویی انتخاب شد.

در ادامه افراد را به صورت تصادفی در هر اتاق قرار دادند تا به جواب معما‌های طراحی شده پاسخ دهند نتیجه جالبی بدست آمد.

افرادی که در اتاق اسطوخودوس حضور داشتند به نیمی از سوالات، پاسخ اشتباه دادند و حس خواب آلودگی و خستگی را در خود احساس می‌کردند.

کسانی که در اتاق ساده بودند تا ۶۰ درصد سوالات را پاسخ داده‌اند و آنانی که در اتاق رزماری حضور داشتند، در پاسخ دادن به معما‌ها از بقیه افراد بهتر عمل کردند. به طوری که تا ۸۰ درصد از سوالات را به درستی پاسخ دادند.

تقویت سامانه ایمنی بدن: در برگ تازه و گل‌های گیاه رزماری مقادیری از ویتامین‌ها از جمله ویتامین C است.

صادرات انواع رزماری شاخه ای به ترکیه

صادرات انواع رزماری شاخه ای به ترکیه در مبحث تجارت و بازرگانی بین الملل و آموزش صادرات مقوله مهم و جذابی تحت عنوان صادرات گیاه رزماری کوهی می باشد که نیاز به دانش قبلی در باب صادرات و شناخت گیاهان مختلف دارد.

گیاهان داروئی از دیر باز در فرهنگ و طب سنتی ما جایگاه خاصی داشته است. تا سال ۱۳۸۲ کشورمان در صادرات گیاهان داروئی در رتبه پنجم جهان قرار داشت.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *